Binnen de praktijk kan gebruik gemaakt worden van handelingsgerichte diagnostiek. Handelingsgerichte diagnostiek biedt richtlijnen voor het diagnostisch proces. Het model biedt een stappenplan waarbij de samenwerking met kinderen/jongeren/cliënten met een beperking, de ouders/verzorgers, begeleiders of leerkrachten een belangrijke rol speelt. Het resultaat is een verantwoorde diagnose en een bruikbaar advies met aanknopingspunten voor de aanpak in het dagelijks leven.
Voor wie
Diagnostiek waarbij de onderlinge samenwerking tussen cliënten, begeleiders/leerkrachten en familie een belangrijke rol speelt.
Werkwijze
Het model verloopt via 5 fasen:
- intake: reden van aanmelding, hulpvragen, verwachtingen en wensen van een ieder, voorgeschiedenis, risicofactoren en beschermende factoren;
- strategie: aanpak/koers bepalen, wat weten we al en wat nog niet. De onderzoeksvraag formuleren;
- onderzoek: vraaggestuurd, doelgericht, oplossingsgericht, met specifieke aandacht voorpositieve factoren en veranderingsmogelijkheden;
- integratie/aanbeveling: de diagnose, het samenvattende beeld van de situatie, is bekend. Welke verandering is wenselijk?;
- advies: een bruikbaar en haalbaar advies. Afspraken over uitvoering en evaluatie.
Niet alle fasen hoeven doorlopen te worden, maar het proces is wel cyclisch. Handelingsgerichte diagnostiek staat voor goed omschreven stappenplan en constructieve samenwerking.