De methode Heijkoop is een methode voor het begeleiden van (verstandelijk beperkte) kinderen/jongeren of volwassenen met ernstige probleemgedragingen.
De methode gaat er vanuit dat al het probleemgedrag van mensen voortkomt uit angst. Deze angst kan voor agressief gedrag en automutilatie zorgen. Binnen de methode wordt dit gedrag benoemd als overleven: de mens wil overleven, maar heeft dit gedrag nodig om zijn controle te behouden.
Naast de angst speelt vaak dat de iemand is vastgelopen, niet alleen als persoon maar ook t.o.v. relaties.
Door opnieuw naar de persoon te gaan kijken en betekenis toe te kennen aan zijn probleemgedrag, probeert de omgeving opnieuw aan te sluiten bij de belevingswereld van die persoon.
Deze aansluiting is het vertrekpunt voor het vergroten van het zelfvertrouwen van de persoon in anderen en in zichzelf.
Voor wie
Mensen (verstandelijk beperkten) met ernstige probleemgedragingen.
Werkwijze
Tijdens gesprekken wordt gebruik gemaakt van 5 verschillende instrumenten om bewustwording op gang te brengen en te onderhouden.
De vijf instrumenten:
- ontdekkend kijken: een specifieke manier van videoanalyse. Het haalt het eigene van de persoon naar voren;
- functioneringsprofiel: met dit instrument wordt een totaalbeeld van de persoon gecreëerd. Vooral het onderscheid tussen wat een persoon fysiek en emotioneel aankan, komt hierin naar voren;
- relatiebeheer: dit instrument richt zich op de relationele kenmerken binnen de dagelijkse omgang tussen ouder/verzorger of begeleider en de betreffende persoon. Deze inzichten versterken begeleidingskwaliteiten die de openheid terugbrengen in het contact;
- probleemgedrag = extra kans: dit instrument biedt een kader en richtlijnen om op een constructieve manier met de persoon moeilijke situaties aan te gaan. Probleemgedrag is een extra kans om het zelfvertrouwen te versterken;
- videotraining: dit instrument ondersteunt de ouder/verzorger of begeleider in het gericht en bewust oefenen met de voor hem belangrijke kwaliteiten in zijn omgang met de persoon. Het richt zich vooral op het persoonlijk veranderingsproces van de ouder/verzorger of begeleider. Het levert geen specifieke inhoudelijke bijdrage.
Interessante link: www.heijkoop.nu